IBDM

03-302 Warszawa
ul. Instytutowa 1
tel. +48 22 698 06 06
fax +48 22 814 50 28

select language:

ekonomika

Unikalna metoda oceny hałaśliwości nawierzchni drogowych OBSIe PDF Drukuj

19 października 2015
Instytut Badawczy Dróg i Mostów pracuje obecnie nad wdrożeniem w polskim drogownictwie unikatowej metody pomiaru hałaśliwości nawierzchni drogowych i lotniskowych OBSIe. Wszechogarniający hałas, także ten od nawierzchni, negatywnie wpływa na zdrowie i samopoczucie człowieka. Wszelkie działania mogące go zminimalizować są niezwykle cenne. Nad rozwiązaniem problemu pracują naukowcy w wielu krajach świata, stosując rozmaite urządzenia i procedury.

 


Na czym polega wyjątkowość OBSIe?

OBSIe to niewielkie urządzenie, łatwe w montażu na dowolnym pojeździe. W jego skład wchodzą specjalne, bardzo czułe mikrofony, które montuje się bezpośrednio przy kole samochodu pomiarowego (OBSI, z ang. On-Board Sound Intensity). Pozostałe elementy systemu to przetwornik pomiarowy DAQ (z ang. data acquisition), wzmacniacz sygnału, źródło zasilania oraz komputer przenośny.

Sprzęt pozwala na wykonywanie pomiarów już przy prędkościach rzędu 30-40 km/h. Mierzy hałas na styku opony z nawierzchnią z odległości około 6 cm. Dotychczas stosowane w Europie metody opierają się na, trudniejszym w manewrowaniu, zestawie składającym się z pojazdu oraz przyczepy i umożliwiają pomiar przy znacznie wyższej prędkości rzędu 70 – 110 km/h.
Obniżenie prędkości pomiarowej daje możliwość oceny hałaśliwości różnych rodzajów nawierzchni w miastach, gdzie mieszkańcy są szczególnie narażeni na szkodliwe oddziaływanie hałasu komunikacyjnego.

Instytut Badawczy Dróg i Mostów jest jedynym w Europie posiadaczem takiego urządzenia. Metoda ta stosowana jest w USA i Australii.
W ramach projektu badawczego naukowcy z IBDiM: prof. Adam Zofka i Maciej Maliszewski, z Zakładu Technologii Nawierzchni, przebadali setki kilometrów rozmaitych nawierzchni. Do testów użyto samochodu z napędem elektrycznym, co pozwoliło na wyeliminowanie szumu od silnika i otoczenia.

Jak można wykorzystać wyniki?

Rezultaty projektu posłużą, zgodnie z Europejską Dyrektywą European Environmental Noise Directive 2002/49/EC (END), do tworzenia map akustycznych wzdłuż głównych szlaków komunikacyjnych i w aglomeracjach miejskich.
Na ich podstawie samorządy będą mogły zadecydować o postawieniu ekranów akustycznych.

Badania przyczynią się też do dalszego rozwoju technologii nawierzchni drogowych o niskiej emisji hałasu. Szczególnie korzystne będzie ich zastosowanie w miastach.
Z prac badawczych może też skorzystać przemysł samochodowy zmniejszając hałas poprzez odpowiednie modelowanie błotników samochodowych, czy oponiarski zmieniając ukształtowanie bieżników opon samochodowych.

Może w przyszłości ekrany akustyczne znikną z naszych dróg?

 

 

kliknij na zdjęcie aby powiększyć

 

Media o metodzie OBSIe

Portal Rynek Infrastruktury

Miesięcznik Polskie Drogi

Teleexpress 00:06:40 min

Portal e- droga