IBDM

03-302 Warszawa
ul. Instytutowa 1
tel. +48 22 698 06 06
fax +48 22 814 50 28

select language:

ekonomika

Ostatni dzień TRA2016 PDF Drukuj

21 kwietnia 2016

Zakończyła się 6. edycja konferencji Transport Research Arena – TRA2016. Przewodnim hasłem konferencji było Innovative Solutions for Tomorrow’s Mobility, czyli poszukiwanie innowacyjnych pomysłów na transport jutra.

Uczestnicy konferencji zgodnie uznali, że badania i innowacje w transporcie oraz praktyczne ich zastosowanie odgrywają kluczową rolę w realizacji celów polityki europejskiej, w zwiększaniu skuteczności i efektywności europejskiego systemu transportowego, w zwiększaniu konkurencyjności swoich gospodarek, a także rozwiązywaniu problemów społecznych. Podsumowujący konferencję mówcy stwierdzili, że transport odgrywa ogromne znaczenie w tworzeniu wspólnej Europy.

 

TRA 2016, jako arena dzielenia się wiedzą, poczytana została jako kamień milowy w procesie rozwijającej się współpracy pomiędzy kluczowymi podmiotami zaangażowanymi w tworzenie transportu przyszłości. Naukowcy wyznaczyli najważniejsze kierunki działań: automatyzacja, bezpieczeństwo, obniżenie emisji szkodliwych substancji do atmosfery, digitalizacja, zagadnienia logistyczne, tworzenie baz danych przemieszczania się towarów i usług. Co do dzielenia się tymi bazami i ich upubliczniania nie było zgodności. Ci, dla których względy bezpieczeństwa były najważniejsze, byli przeciwko.

Jaki więc będzie transport przyszłości?

Przede wszystkim niskoemisyjny. W czasie konferencji i na towarzyszącej jej wystawie pokazano wiele rozwiązań transportu miejskiego i samochodów osobowych, opartych na pojazdach z silnikami elektrycznymi. Była także propozycja promu z zasilaniem elektrycznym. Pojawiły się też auta na wodór.

Materiał filmowy z Kuriera Warszawskiego na temat wystawy, towarzyszącej TRA2016 rozpoczyna się w 00:17:07 min. programu.

Kolejnym zagadnieniem, na którym skupili się naukowcy była automatyzacja. Wspomaga ona kierowców, a także często neutralizuje ich błędy, co podnosi bezpieczeństwo ruchu drogowego. Aby możliwe było prawidłowe zdiagnozowanie problemów prowadzi się badania zachowań prowadzących pojazdy w autach i w wirtualnej rzeczywistości. Pojazdy bezzałogowe to już nie science fiction. Takie rozwiązanie też zostało zaprezentowane na wystawie.

Transport jest kluczowym filarem europejskiej konkurencyjności i tworzy wiele miejsc pracy. Nikt zatem nie neguje konieczności badań dedykowanych temu obszarowi. Otwarte pozostaje jednak pytanie o ich finansowanie.

W sesji plenarnej ostatniego dnia udział wzięli: Eric Ballot, Professor of Industrial Engineering and Supply Chain, MINES ParisTech, France, Raimo Tapio, Chairman, Governing Board, Conference of European Directors of Roads/Vice Director General, Finnish Transport Agency, Dominika Baster, AGH University of Science and Technology, Poland, Martin Hajek, University of Ostrava, Czech Republic.

Gości pożegnali: Jacek Wojciechowicz, Zastępca Prezydenta Warszawy oraz Piotr Stomma, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa.

Uroczystość zakończyło przekazanie statuetki gospodarzowi TRA2018 – Austrii.
Siódma edycja TRA odbędzie się pod hasłem A Digital Era for Transport – New Solutions for Society, Economy and Environment.

Na TRA2018 zaprosiła Ursula Zechner, Director General for Transport, Ministry of Transport, Innovation and Technology, Austria.

Na zakończenie należy zaznaczyć, że uczestnicy konferencji chwalili wysoki poziom merytoryczny obrad i dobrą organizację wydarzenia.

 

kliknij na zdjęcie aby powiększyć

 

Zdjęcia - Edyta Kaniuk, Krzysztof Włodarczyk