Analiza wyników pomiarów jest prowadzona z uwzględnieniem dwóch rodzajów obciążeń łożysk mostowych:
- obciążenia statycznego – od ciężaru własnego konstrukcji,
- obciążenia dynamicznego – od kolejowego obciążenia ruchomego.
Autorzy o projekcie:
Naszą wizją jest opracowanie w niedalekiej przyszłości inteligentnych łożysk, nie tylko mierzących siłę, ale również reagujących na nadmierne osiadania konstrukcji, rektyfikujących położenie dźwigarów na podporach. Takie zachowanie ustroju nośnego byłoby szczególnie przydatne w przypadku konstrukcji mostowych w specyficznych warunkach eksploatacji, np. obiektów mostowych linii kolejowych dużych prędkości przebiegających przez tereny szkód górniczych.
System monitoringu został opracowany przez IBDiM przy współpracy z:
- B2 Sp. z o.o. Prezentacja o inteligentnych łożyskach
- ZEPWN J. Czerwiński i Wspólnicy spółka jawna
- Adaptronica sp. z o.o.
- SHM System Sp. z o.o., Sp. komandytowa
Kierownikiem projektu był dr hab. inż. Piotr Olaszek, prof. IBDiM.
Zapraszamy do zapoznania się z możliwościami systemu i wyrażenia opinii o możliwościach jego stosowania oraz ewentualnych potrzebach dalszego rozwoju.
Wybrane informacje o systemie monitoringu zamieszczono poniżej.
Monitorowana konstrukcja mostowa
Widok mostu kolejowego przez Odrę Zachodnią, zaznaczono monitorowane przęsło (Fot. Google Maps)
Widok przyczółka (z lewej) i podpory pośredniej (z prawej) z zainstalowanymi inteligentnymi łożyskami
Inteligentne łożysko, widoczne podłączone do garnka łożyska przewody od czujnika temperatury (z lewej strony)
i czujnika siły (z prawej stromy) oraz zamontowany do płyty górnej łożyska dwukierunkowy inklinometr
Wizualizacja w trybie on-line wyników monitoringu poprzez przeglądarkę internetową
Wizualizaja wyników pomiarów statycznych jest prezentowana w okresach ostatnich 24 godzin (widoczna na wykresach)
lub do wyboru w okresach 7, 30 lub 90 dni
Wizualizaja wyników pomiarów dynamicznych jest możliwa w przypadku każdego zarejestrowanego przejazdu pociągu,
na wykresie widoczne wykresy siły i wychylenia zarejestrowane podczas przejazdu pociągu z lokomotywą i 5 wagonami
w dniu 28 października o godzinie 16.21
Projekt był dofinansowany przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP), w ramach poddziałania 2.3.2 Bony na innowacje dla MŚP z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
Monitorowanie konstrukcji mostowych