SYSTEM POMIAROWY DO IDENTYFIKACJI USZKODZEŃ MFV
Wielofunkcyjny pojazd MFV zbudowany jest w oparciu o trzy podsystemy pomiarowe: HDI, ROW i RSP-III, zarządzane wspólną jednostka sterującą. Pojazd umożliwia jednoczesne zbieranie danych o równości podłużnej drogi, zdjęć powierzchni nawierzchni oraz otoczenia badanej drogi.



System obrazowania w wysokiej rozdzielczości HDI (High Definition Imaging) służy do rejestrowania obrazów powierzchni nawierzchni w celu identyfikacji jej uszkodzeń. Urządzenie umożliwia zbieranie danych w postaci zdjęć nawierzchni o rozdzielczości 1x1 mm na szerokości niemal 4 m i z prędkością pomiarową do 100 km/h. Unikatowe rozwiązanie konstrukcyjne sprawia, że spękania konstrukcji widoczne są każdych warunkach oświetleniowych zarówno w kierunku poprzecznym jak i podłużnym. Zasada działania systemu opiera się na zastosowaniu dwóch par urządzeń: liniowego lasera oświetlającego (Rysunek – kolor czerwony) oraz kamery szczelinowej (Rysunek – kolor niebieski). Podczas pomiaru urządzenie skanuje nawierzchnię co 1 mm, a wynikiem końcowym jest para zdjęć lewe i prawe o zadanej długości np. 2m.



System Right of Way (ROW) jest uzupełnieniem systemu HDI i służy do rejestrowania zdjęć nawierzchni i pasa drogowego. Głównym elementem systemu są trzy kamery umieszczone przy przedniej szybie pojazdu oraz jedna kamera, umieszczona z tyłu pojazdu, z których obraz przekazywany jest bezpośrednio do centralnej jednostki sterującej a tam kojarzony z odpowiednimi plikami pomiarowymi. Dzięki zarejestrowanym zdjęciom możliwe jest łatwe lokalizowanie uszkodzeń nawierzchni i powiązanie ich np. z istniejąca infrastrukturą drogową.
System pomiaru równości podłużnej RSP (Road Surface Profiler) składa się z belki pomiarowej, jednostki sterującej oraz komputera PC wspólnego dla wszystkich systemów pomiarowych. W belce zamontowane są czujnik laserowy i akcelerometr. Zasada badania profilu podłużnego polega na pomiarze odległości pomiędzy samochodem a nawierzchnią przy użyciu czujnika laserowego z jednoczesną korekcją wychyleń pojazdu rejestrowaną przez akcelerometr. Otrzymany z pomiarów profil podłużny nawierzchni jest elementarną cechą nawierzchni, która służy do wyznaczania takich parametrów stanu jak np. międzynarodowy wskaźnik równości IRI (International Roughness Index).

RO
PL
EN
DE
FR
IT
ES
CS
SV-SE
DA
NL
HU
UA
