Projekt badawczo-rozwojowy pt.
"Opracowanie wytycznych powtórnego wykorzystania destruktu asfaltowego z warstw SMA do nowych warstw ścieralnych układanych w tej samej technologii"

 PL znaki strona www NCBR logo PL1  GDDKiA znak 1 3 CMYK kopia1

Projekt współfinansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju oraz GDDKIA w ramach
Wspólnego Przedsięwzięcia NCBR-GDDKiA polegającego na wsparciu badań naukowych
lub prac rozwojowych w obszarze drogownictwa pn. Rozwój Innowacji Drogowych – RID

Nr Umowy: RID2/0009/2022
Koszt realizacji projektu:
1 625 302,50 zł
Termin realizacji projektu:  15.09.2023 – 15.03.2025 r.

Projekt poprowadzi konsorcjum w składzie:

 DWA P RGB IPPT PAN 2 kopia  logo psk kopia

Celem projektu było opracowanie wytycznych powtórnego wykorzystania destruktu asfaltowego, pochodzącego z rozbiórki warstw ścieralnych wykonanych z mieszanek SMA, do nowych warstw ścieralnych układanych w tej samej technologii. Potrzeba realizacji projektu wynikała z braku tego rodzaju dokumentów technicznych w Polsce oraz z możliwości wykorzystania wartościowego materiału, jakim był destrukt asfaltowy z warstw SMA. Było to zgodne z zasadami zrównoważonego rozwoju i wykazywało duży potencjał zaoszczędzenia olbrzymich środków finansowych z budżetu. Projekt odpowiadał na istotne potrzeby GDDKiA, tym bardziej że zbliżał się okres wymiany warstw nawierzchni na odcinkach autostrad i dróg ekspresowych.

W pierwszej części projektu przeprowadzono studia literatury krajowej i zagranicznej w zakresie rozpoznania, pozyskania, oceny przydatności i przetwarzania destruktu z warstwy SMA, a także projektowania i produkcji mieszanki SMA z granulatem asfaltowym oraz wykonania nowej warstwy ścieralnej. Przeprowadzono również analizy potencjału mieszanek stosowanych na drogach GDDKiA jako źródła destruktu oraz przegląd praktyk w zakresie recyklingu warstw SMA w Polsce. Na podstawie części studialnej doprecyzowano problemy badawcze, zweryfikowano program badań oraz opracowano konspekt wytycznych.

Badania laboratoryjne w dalszej części projektu miały na celu określenie niezbędnych badań, jakim powinien być poddany destrukt asfaltowy SMA, oraz określenie sposobu jego przetworzenia, opracowanie wytycznych projektowania mieszanek SMA z granulatem asfaltowym, a także określenie technologii produkcji mieszanki i wykonania nowej warstwy ścieralnej. Zwieńczeniem projektu są wytyczne techniczne. Złożono raport końcowy, który podlega obecnie ocenie.

Kierownik Projektu:
dr hab. inż. Wojciech Bańkowski, prof. IBDiM
tel. (22) 39 00 403
e-mail: Diese E-Mail-Adresse ist vor Spambots geschützt! Zur Anzeige muss JavaScript eingeschaltet sein!