Rozpoczynamy projekt badawczo-rozwojowy pt.
"Opracowanie wytycznych powtórnego wykorzystania destruktu asfaltowego z warstw SMA do nowych warstw ścieralnych układanych w tej samej technologii"

 PL znaki strona www NCBR logo PL1  GDDKiA znak 1 3 CMYK kopia1

Projekt współfinansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju oraz GDDKIA w ramach
Wspólnego Przedsięwzięcia NCBR-GDDKiA polegającego na wsparciu badań naukowych
lub prac rozwojowych w obszarze drogownictwa pn. Rozwój Innowacji Drogowych – RID

Nr Umowy: RID2/0009/2022
Koszt realizacji projektu:
1 625 302,50 zł
Termin realizacji projektu:  15.09.2023 – 15.03.2025 r.

Projekt poprowadzi konsorcjum w składzie:

 DWA P RGB IPPT PAN 2 kopia  logo psk kopia

Celem projektu jest opracowanie wytycznych powtórnego wykorzystania destruktu asfaltowego, pochodzącego z rozbiórki warstw ścieralnych wykonanych z mieszanek SMA do nowych warstw ścieralnych układanych w tej samej technologii. Potrzeba realizacji projektu wynika z braku tego rodzaju dokumentów technicznych w Polsce, możliwości wykorzystania wartościowego materiału, jakim jest destrukt asfaltowy z warstw SMA. Jest to zgodne z zasadami zrównoważonego rozwoju i wykazuje duży potencjał zaoszczędzenia olbrzymich środków finansowych z budżetu. Projekt odpowiada na istotne potrzeby GDDKiA tym bardziej, że zbliża się okres wymiany warstw nawierzchni na odcinkach autostrad i dróg ekspresowych. W pierwszej części projektu przeprowadzone zostaną studia literatury krajowej i zagranicznej w zakresie rozpoznania, pozyskania, oceny przydatności i przetwarzania destruktu z warstwy SMA, a także projektowania i produkcji mieszanki SMA z granulatem asfaltowym oraz wykonania nowej warstwy ścieralnej. Przeprowadzone zostaną również analizy potencjału mieszanek stosowanych na drogach GDDKiA jako źródła destruktu oraz przegląd praktyk w zakresie recyklingu warstw SMA w Polsce. Na podstawie części studialnej doprecyzowane zostaną problemy badawcze, zweryfikowany zostanie program badań oraz opracowany konspekt wytycznych.

Badania laboratoryjne w dalszej części projektu będą miały na celu określenia niezbędnych badań, jakim powinien być poddany destrukt asfaltowy SMA oraz określenie sposobu jego przetworzenia, opracowania wytycznych projektowania mieszanek SMA z granulatem asfaltowym oraz określeniem technologii produkcji mieszanki i wykonaniem nowej warstwy ścieralnej. Zgodnie z założeniami ogólnymi prace będą dążyły do maksymalizacji udziału granulatu w mieszance przy spełnieniu wymagań technicznych i zachowaniu odpowiednich właściwości funkcjonalnych. Ostatnie zadanie będzie podsumowaniem projektu, w którym opracowana zostanie ostateczna wersja wytycznych.

Kierownik Projektu:
dr hab. inż. Wojciech Bańkowski, prof. IBDiM
tel. (22) 39 00 403
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.