news 1

 

 Możliwości konkursowe, styczeń 2025 r.

Współpraca naukowo-badawcza

 
 

Współpraca naukowo-badawcza

 
feng 01. 01 ban

 NCBR - FENG.01.01-IP.01-003/24 - Projekty realizowane w konsorcjach

Nabór wniosków potrwa od 10 stycznia 2025 do 28 marca 2025r.

 

 Budżet naboru 1 300 mln zł, w tym:

  •  650 mln zł na projekty z udziałem dużego przedsiębiorstwa;
  •  650 mln zł na projekty bez udziału dużego przedsiębiorstwa.

 Konkurs jest skierowany do konsorcjów, planujących realizację kompleksowych projektów z zakresu: prac B+R, wdrożeń innowacji, rozwoju infrastruktury B+R, internacjonalizacji, rozwoju kompetencji pracowników i osób zarządzających przedsiębiorstwem, cyfryzacji i zazieleniania działalności przedsiębiorstw. Projekt dofinansowany musi wpisywać się w co najmniej jedną Krajową Inteligentną Specjalizację.

 Realizacja modułu B+R jest obligatoryjna dla konsorcjum, w skład którego wchodzi duży przedsiębiorca lub organizacja badawcza. Dla konsorcjum, w skład którego nie wchodzą ww. podmioty, obligatoryjnym modułem jest B+R lub Wdrożenie innowacji. Pozostałe moduły mogą być realizowanie w zależności od potrzeb i specyfiki projektu. W każdym module może wziąć udział maksymalnie 3 konsorcjantów. Wdrożenie wyników modułu B+R może być sfinansowane w ramach modułu wdrożenia innowacji albo ze środków własnych.

Liderem konsorcjum może być wyłącznie przedsiębiorstwo.

Organizacja badawcza i organizacja pozarządowa mogą być wyłącznie konsorcjantami.

Organizacja badawcza może wziąć udział wyłącznie w realizacji modułu B+R.

Duże przedsiębiorstwa (za wyjątkiem małych spółek o średniej kapitalizacji) muszą zaplanować współpracę z MŚP w ramach projektu, aby uzyskać wsparcie.

  • W każdym module może wziąć udział maksymalnie 3 członków konsorcjum. W każdym module może uczestniczyć inny skład konsorcjum.
  • Wybór konsorcjantów musi nastąpić przed złożeniem wniosku o dofinansowanie. Umowa konsorcjum powinna być zawarta najpóźniej przed podpisaniem umowy o dofinansowanie.
  • Liderem konsorcjum może być wyłącznie przedsiębiorstwo.
  • Organizacja badawcza może wziąć udział wyłącznie w realizacji modułu B+R.
  • Organizacja pozarządowa otrzymuje dofinansowanie na warunkach określonych dla przedsiębiorstw. Może wziąć udział w realizacji wszystkich modułów.
  • Duże przedsiębiorstwa (za wyjątkiem małych spółek o średniej kapitalizacji) aby uzyskać wsparcie muszą zaplanować współpracę z MŚP w ramach projektu.
  • Koszty kwalifikowalne modułu B+R muszą stanowić co najmniej 20% całkowitych kosztów kwalifikowalnych projektu.
  • Udział kosztów kwalifikowalnych przedsiębiorstw w całkowitych kosztach kwalifikowalnych projektu (oraz każdego z modułów) musi wynosić minimum 50%.
  • Członkowie konsorcjum (inni niż organizacje badawcze) otrzymują finansowanie w formie pomocy publicznej i pomocy de minimis. Organizacje badawcze w ramach swojej działalności niegospodarczej uzyskują wsparcie bez pomocy publicznej.
  • Na realizację modułu wdrożenie innowacji będzie udzielana dotacja warunkowa.
  • Wartość poszczególnych rodzajów pomocy publicznej nie może przekroczyć limitów z art. 4 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014.
  • Wartość pomocy de minimis nie może przekroczyć limitów wskazanych w Rozporządzeniu 2023/2831.

Dofinansowanie:

  • Min. wartość kosztów kwalifikowalnych modułu B+R wynosi 3 mln zł. W przypadku realizacji zarówno modułu B+R, jaki i wdrożenie innowacji limit 3 mln PLN odnosi się do jednego (wybranego) modułu.
  • Max. wartość oraz poziom dofinansowania uzależnione są od wybranego rodzaju pomocy publicznej w ramach modułów.
  • Wartość dofinansowania nie może przekroczyć 150 mln zł na cały projekt

 Dokumentacja konkursowa

 
zus art

Zakład Ubezpieczeń Społecznych ogłasza konkurs na projekty dotyczące utrzymania zdolności do pracy przez cały okres aktywności zawodowej realizowane w 2026 r. (Konkurs nr 2025.01)

Od 10 lutego do 10 marca potrwa konkurs ogłaszany przez ZUS na poprawę BHP, zmniejszenia zagrożenia wypadkami oraz zredukowanie niekorzystnego oddziaływania czynników ryzyka.

Celem Konkursu jest wybór projektów, które dotyczyć będą:

  • poprawy bezpieczeństwa i higieny pracy,
  • zmniejszenia zagrożenia wypadkami przy pracy lub chorobami zawodowymi,
  • zredukowania niekorzystnego oddziaływania czynników ryzyka.

Szczegółowy zakres kwalifikujący się do dofinansowania to:

  • bezpieczeństwo instalacji technicznych, maszyn, urządzeń i miejsc pracy;
  • urządzenia chroniące przed hałasem i drganiami mechanicznymi oraz promieniowaniem elektromagnetycznym;
  • oświetlenie miejsc i stanowisk pracy oraz ochrona przed promieniowaniem optycznym;
  • ochrona przed energią elektryczną i elektrycznością statyczną;
  • urządzenia oczyszczające i uzdatniające powietrze, urządzenia mechanicznej wentylacji powietrza;
  • sprzęt i urządzenia służące poprawie bezpieczeństwa pracy na wysokości, w zagłębieniach i innych strefach pracy;
  • sprzęt i urządzenia służące ograniczeniu obciążenia układu mięśniowo-szkieletowego;
  • sprzęt i urządzenia służące poprawie bezpieczeństwa pracy w przypadku narażenia na czynniki chemiczne i szkodliwe czynniki biologiczne;
  • środki ochrony indywidualnej.

Można ubiegać się o kwoty od 10 tys. zł do 299 tys. zł, przy czym 20% całkowitych kosztów projektu będzie wkładem własnym.

Szczegółowe wymagania konkursowe (dokładny zakres wydatków podlegających dofinansowaniu, kryteria oceny, kontrola itp.) znajdują się w Regulaminie.

Strona konkursu

 
PRIM art

Fundację na rzecz Nauki Polskiej - Projekt PRIME – wsparcie komercjalizacji nauki

Projekt realizowany jest przez Fundację na rzecz Nauki Polskiej  w partnerstwie z brytyjską firmą doradczą Oxentia Ltd,

Nabór trwa do 13.02.2025

Projekt grantowy PRIME będzie wspierał zespoły w:

  • Rozwoju umiejętności współpracy, komercjalizacji i prowadzenia biznesu
  • Identyfikacji i weryfikacji potrzeb rynkowych oraz gotowości rynkowej przedmiotu komercjalizacji
  • Opracowaniu najbardziej adekwatnej ścieżki komercjalizacji oraz jej wdrożeniu
  • Powiększaniu sieci kontaktów branżowych i tworzeniu strategicznych partnerstw
  • Zakładaniu i prowadzeniu spin-off

Projekt PRIME podzielony jest na trzy Fazy:

Faza I (6 miesięcy) przeznaczona  jest na podniesienie kompetencji członków zespołu i wstępną weryfikację rynkową określonego przedmiotu komercjalizacji.

Faza II (12 miesięcy) poświęcona jest głównie pogłębionej weryfikacji rynkowej rozwiązania, opracowaniu rozwoju produktu i strategii komercjalizacji oraz poszukiwaniu odbiorcy.

Faza III (12 miesięcy) dedykowana jest dla spółek typu spin-off, które zawiązały się jako efekt  Fazy II. Spółki będą realizowały indywidualny plan rozwoju przedsiębiorstwa i produktu.

Pomiędzy Fazą I i II następuje proces selekcji.

Wnioskodawcami do Fazy I są organizacje badawcze w ramach których do Projektu aplikują Zespołu projektowe złożone z:

  • Lidera/-ki Naukowego/-ej pełniącego rolę głównego wykonawcy Grantu/ pełniącej rolę głównej wykonawczyni Grantu – twórcę/-czynię lub współtwórcę/-czynię własności intelektualnej będącej podstawą przedmiotu komercjalizacji. Osoba ta jest głównym realizatorem wizji rozwoju produktu i komercjalizacji,
  • Lidera/-ki Biznesowego/-ej – osoba wspierająca Lidera/-kę Naukowego/-wą w relacjach z rynkiem i walidację rynkową przedmiotu komercjalizacji,
  • Opiekuna/-ki Transferu Technologii – osoba wspierająca Lidera/-kę Naukowego/-wą w opracowaniu strategii komercjalizacji i odpowiedzialna za rozwój i wdrożenie ścieżki ochrony własności intelektualnej.

Zadania poszczególnych członków zespołu uzupełniają się i są realizowane we wzajemnej współpracy.

O dotację w działaniu PRIME ubiegać się mogą badaczki i badacze na każdym etapie kariery naukowej, również przed uzyskaniem stopnia naukowego.

Wnioskodawcami do Fazy III są spółki założone jako efekt realizacji Projektu wdrażające strategię komercjalizacji opracowaną przez Zespół w ramach Fazy I i II.

Uczestnicy Projektu będą mogli skorzystać z oferty szkoleniowo-warsztatowej, Bootcampu realizowanego w Polsce i Wielkiej Brytanii, mentoringu biznesowego i doradztwa eksperckiego.

W ramach Projektu PRIME można otrzymać finansowanie na:

W Fazie I – pokrycie czasu pracy związanego z realizacją zadań realizujących cel Fazy (godzinowa stawka jednostkowa);

W Fazie II – pokrycie czasu pracy związanego z realizacją zadań realizujących cel Fazy (godzinowa stawka jednostkowa) oraz niezbędne delegacje (do 20 tysięcy zł);

W Fazie III – na realizację indywidualnej planu rozwoju produktu i spółki (do 940 tysięcy zł);

Zakres tematyczny projektów, które mogą otrzymać finansowanie, nie jest ograniczony do poszczególnych dziedzin nauki, lecz odnosi się do priorytetów ujętych w wykazie Krajowych Inteligentnych Specjalizacji.

Jeden Grant w ramach Fazy I i II może otrzymać finansowanie w maksymalnej wysokości 313 904 zł. Jeden Wnioskodawca, jako organizacja badawcza, może w ramach całego Projektu PRIME otrzymać wsparcie grantowe do limitu 942 060 zł. Środki są przyznawane w drodze konkursu maksymalnie na 18 miesięcy.

Strona konkursu

 
 
 
lider ban

FENG.2.12,Granty na Eurogranty - organizacje badawcze

  • Nabór do 24.04.2025 r.
  • Całkowita kwota 22 mln zł, nabór prowadzony przez Fundację na Rzecz Nauki Polskiej
  • Dofinansowanie do 100% kosztów, można otrzymać od 19 500 zł do 58 225 zł
  • Wsparcie na pokrycie kosztów związanych z przygotowaniem Eurograntu (programy zarządzane centralnie: HORYZONT EUROPA, KREATYWNA EUROPA, DIGITAL „CYFROWA EUROPA”, SINGLE MARKET PROGRAMME, LIFE), które obejmuje:
  • poszukiwanie partnerów w RP i poza jej granicami, w tym organizację spotkań związanych z przygotowaniem założeń dla samego Eurograntu i wniosku o Eurogrant,
  • przygotowanie wniosku do wybranego programu UE lub konkursu w wybranym programie UE, w tym tłumaczenie dokumentacji aplikacyjnej, zgodnie z wymaganiami określonymi przez organizatora konkursu w danym programie UE/konkursie w danym programie UE,
  • ewentualną korektę wniosku,
  • prezentację wniosku przed komisją oceny projektów powołaną przez organizatora konkursu w danym programie UE/konkursie w danym programie UE,
  • opracowanie analiz specjalistycznych niezbędnych do przygotowania Eurograntu.

Koszty kwalifikowane:

1) podróże służbowe związane z przygotowaniem wniosku;

2) usługi doradcze związane z przygotowaniem Eurograntu;

3) wynagrodzenia wraz z pozapłacowymi kosztami pracy, osób zatrudnionych przez wnioskodawcę, w części, w jakiej wynagrodzenia te są bezpośrednio związane z przygotowaniem Eurograntu,

4) organizacja spotkań związanych z przygotowaniem wniosku,

5) tłumaczenia dokumentacji aplikacyjnej przedkładanej organizatorowi konkursu w ramach programu UE,

6) analizy specjalistyczne niezbędne do przygotowania wniosku.

Strona konkursu: https://feng.parp.gov.pl/component/grants/grants/granty-na-eurogranty-oferta-dla-organizacji-badawczych

 
cornet art new

Inicjatywa CORNET (39. konkurs)

  • Na wspieranie i rozwój badań branżowych, w których szczególnie uwzględnia się rolę MŚP. Badania te są inicjowane przez zrzeszenia branżowe przedsiębiorstw i często przeprowadzane przez wyspecjalizowane jednostki naukowe działające na rzecz konkretnego sektora przemysłowego.
  • Dla ZRZESZEŃ BRANZOWYCH (IBDiM jako wykonawca badań)
  • Budżet konkursu 750 tys. EUR
  • Nabór 22 stycznia - 26 marca 2025 (do g. 12:00)
  • Dofinansowanie:

a) do 100% w przypadku kosztów wykonania prac badawczych przez organizację prowadzącą badania i upowszechniającą wiedzę,

b) do 85% w przypadku kosztów realizacji projektu ponoszonych przez zrzeszenie branżowe.

Na stronach Narodowego Centrum Badań i Rozwoju dane dotyczące konkursu pojawią się bliżej terminu jego rozpoczęcia.

Aktualnie dokumenty dotyczące konkursu można pobrać ze strony Cornetu (Collective Research Networking) : wytyczne i szablony.

Strona konkursu

 
 
sheng 4 art

SHENG4: czwarta edycja konkursu na projekty polsko-chińskie

Narodowe Centrum Nauki (NCN) i National Natural Science Foundation of China (NSFC) zapraszają wszystkich naukowców do udziału w konkursie SHENG – czwartej edycji konkursu na projekty badawcze realizowane przez polskie i chińskie zespoły badawcze.

Konkurs ma na celu finansowanie projektów badawczych w wybranych dyscyplinach nauki m.in.:

  • Chemical Sciences - ST4 Chemia, ST5 Syntetyczna chemia i materialna Nauka …
  • Engineering and Materials Sciences - ST8 Inżynieria produkcji i procesów, ST11 Inżynieria materiałowa

PODSTAWOWE WARUNKI PRZYSTĄPIENIA:

  • Wnioski będą mogły złożyć podmioty określone w art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o NCN (t.j. Dz. U. 2023 poz. 153);
  • W chwili składania wniosku kierownik polskiego zespołu badawczego musi posiadać co najmniej stopień naukowy doktora;
  • Wymagania formalne dot. wnioskodawców chińskich składających wnioski do agencji NSFC znajdują się na stronie: https://www.nsfc.gov.cn/publish/portal0/tab1356/
  • Wykaz podmiotów chińskich, które mogą przystąpić do konkursu zgodnie z wymogami agencji NSFC: http://www.nsfc.gov.cn/publish/portal0/tab475/info70247.htm
  • W przypadku wnioskodawców polskich w konkursie będzie udzielana pomoc publiczna;
  • Okres realizacji projektów może wynosić 36 miesięcy;
  • Finansowane będą tylko badania podstawowe;
  • Kosztorysy projektów muszą uwzględniać zasady dotyczące kwalifikowalności kosztów odpowiednio w NCN i w NSFC;

Wnioskodawca polski składa wniosek krajowy w systemie OSF https://osf.opi.org.pl, zgodnie z wymogami określonymi w dokumentacji konkursowej, do którego załączać będzie wspólny polsko-chiński wniosek przygotowany we współpracy z chińskim zespołem badawczym, w wersji tożsamej ze złożoną w NSFC. Wnioskodawca chiński składa komplet dokumentów wymaganych przez NSFC za pośrednictwem elektronicznego systemu składania wniosków NSFC. Wspólne polsko-chińskie wnioski o finansowanie składane do NCN i NSFC muszą być tożsame.

Do finansowania będą rekomendowane wnioski, które uzyskają pozytywną rekomendację NCN i NSFC.

Strona konkursu

 
nawa art

Partnerstwa strategiczne NAWA – nabór 2024

  • Termin składania wniosków: 02.2025 r.
  • Projekty mogą być realizowane od 01.09.2025 r. do 31.08.2027 r.
  • Czas trwania Projektu może wynosić od 12 do 24 miesięcy.

Celem głównym Programu jest wsparcie instytucji szkolnictwa wyższego i nauki w wypracowaniu trwałych rozwiązań w zakresie współpracy dydaktycznej, naukowej i wdrożeniowej realizowanej w ramach strategicznych partnerstw międzynarodowych .

Rezultaty projektów winny stanowić podstawę do rozwoju długotrwałej współpracy podmiotów tworzących Partnerstwo. Projekty realizowane w ramach Programu muszą wpisywać się w długofalową politykę rozwoju jednostki wnioskującej.

Celami szczegółowymi są:

1) wdrożenie współpracy pomiędzy Wnioskodawcą a Partnerami zagranicznymi w celu wypracowania i rozwoju długofalowych, systemowych relacji w obszarze umiędzynarodowienia;

2) budowanie potencjału Wnioskodawcy na arenie międzynarodowej poprzez promowanie innowacyjnych rozwiązań oraz najlepszych praktyk będących przedmiotem Projektu.

Budżet Projektu:

1) Wynagrodzenia osób bezpośrednio zaangażowanych w realizację działań w Projekcie (umowa o pracę, dodatki zadaniowe, umowy cywilnoprawne);

2) Zakup towarów i usług niezbędnych do realizacji działań w Projekcie (z wyłączeniem sprzętu, oprogramowania i wyposażenia zaliczanych do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych);

3) Podróże i utrzymanie poniesione w związku z realizacją działań w Projekcie:

     a) rozliczane po wydatkach rzeczywistych, dotyczy delegacji krajowych i zagranicznych;

     b) rozliczane na podstawie zryczałtowanych stawek określonych w Podręczniku Beneficjenta      (ryczałt na koszty utrzymania i zakwaterowania rozliczany będzie na podstawie stawek dziennych);

4. Partner Projektu może ponosić wydatki w ramach Projektu na zasadach określonych w Podręczniku Beneficjenta.

5. Wartość wnioskowanych środków finansowych wynosi 700 tyś. - 2.2 mln.

6. Kwota wydatków przeznaczonych w Projekcie na działanie „wsparcie prowadzenia wspólnych badań naukowych, prac badawczych i badawczo-rozwojowych w wymiarze międzynarodowym przez Wnioskodawcę i Partnerów oraz przygotowanie i upowszechnianie wspólnych publikacji

naukowych (…)” nie może przekroczyć 50% całkowitego budżetu Projektu.

Program przewiduje wskaźniki  obligatoryjne.

Wskaźniki realizacji celu:

1. Liczba zrealizowanych wymian (mobilności) studentów, doktorantów i kadry akademickiej

(naukowej, dydaktycznej, badawczej, administracyjnej) z Polski i z zagranicy, w tym zarówno w formie stacjonarnej, jak i hybrydowej oraz zdalnej. Za wymianę (mobilność) zrealizowaną uznaje się wymianę przeprowadzoną i ukończoną zgodnie z założeniami opisanymi we Wniosku. (wskaźnik obligatoryjny)

2. Liczba uczestników, którzy wzięli udział w zrealizowanych wymianach (mobilnościach) opisanych w pkt. 1, (wskaźnik obligatoryjny)

3. Wnioskodawca musi zaplanować we wniosku realizację co najmniej 3 innych wskaźników, specyficznych dla konkretnego projektu i opisujących wymierne efekty jego realizacji.

Program wymaga realizacji Projektu z co najmniej z jednym Partnerem Strategicznym, którym jest uczelnia lub jednostka naukowa, znajdująca się oraz zarejestrowana za granicą. Partner Strategiczny nie może być instytucją finansowaną z polskich środków budżetowych, a na potrzeby realizacji Projektu musi podpisać list intencyjny z Wnioskodawcą. 

Liczba Partnerów Strategicznych w projekcie może wynosić od 1 do 6 instytucji.

Program dopuszcza możliwość realizacji projektu z uwzględnieniem Partnerów Wspierających, którymi mogą być podmioty z Polski należące do kategorii uprawnionych Wnioskodawców. Maksymalna liczba Partnerów Wspierających to 2.

W ramach Programu możliwe jest realizowanie projektów, obejmujących następujące działania:

Rozwój międzynarodowych partnerstw strategicznych, którego zakres obejmuje w szczególności:

a) organizację wymiany studentów, doktorantów i kadry (naukowej, dydaktycznej, badawczej, administracyjnej) z Polski i z zagranicy;

b) udział w wizytach studyjnych, stażach, szkołach letnich/zimowych, seminariach, warsztatach, szkoleniach, kursach, konferencjach, w tym międzynarodowych;

c) opracowanie nowoczesnych materiałów dydaktycznych;

d) rozwój lub przygotowanie nowych i innowacyjnych narzędzi i metod kształcenia, w tym wsparcie wdrożenia międzynarodowych programów edukacyjnych (prowadzących do uzyskania wspólnego, podwójnego, lub wielokrotnego dyplomu lub mikropoświadczeń);

e) wsparcie prawnych i organizacyjnych działań mających na celu opracowanie wspólnych, podwójnych lub wielokrotnych dyplomów oraz mikropoświadczeń;

f) wzmocnienie jakości kształcenia i badań;

g) rozwijanie i wdrażanie systemu zarządzania jakością w zakresie podniesienia jakości kształcenia;

h) promocję oferty dydaktycznej i budowanie wizerunku na międzynarodowym rynku edukacyjnym;

i) organizację konferencji, w tym międzynarodowych konferencji naukowych;

j) wsparcie prowadzenia wspólnych badań naukowych, prac badawczych i badawczo-rozwojowych w wymiarze międzynarodowym przez Wnioskodawcę i Partnerów2  oraz przygotowanie i upowszechnianie wspólnych publikacji naukowych (działalność ta może być wspierana w ograniczonym zakresie – wsparcie ma charakter komplementarny do innych instrumentów służących do finansowania badań, np. Programy NAWA dla Naukowców, NCN, Horyzont, MSCA); 

k) sieciowanie i nawiązywanie współpracy pomiędzy partnerami;

Ważne: Projekt musi obejmować realizację co najmniej 3 różnych zagadnień z ww. katalogu. Ponadto, kwota wydatków przeznaczonych w Projekcie na zagadnienie „wsparcie prowadzenia wspólnych badań naukowych, prac badawczych i badawczo-rozwojowych w wymiarze międzynarodowym (…)” nie może przekroczyć 50% całkowitego budżetu Projektu.

Program przewiduje udział uczestników Projektu:

1) polscy/-kie studenci/-tki (z instytucji Wnioskodawcy i Partnera/-ów) oraz zagraniczni/-e studenci/-tki (z instytucji Partnera/-ów);  

2) polscy/-kie doktoranci/-tki (z instytucji Wnioskodawcy i Partnera/-ów) oraz zagraniczni/-e doktoranci/-tki(z instytucji Partnera/-ów);  

3) kadra instytucji Wnioskodawcy oraz Partnera/-ów.

Możliwe jest złożenie maksymalnie 2 wniosków w ramach Naboru.

Źródło

 
 
 

Pozycje do cytowania we wnioskach o dofinansowanie i opracowaniach

 
 
TEN T art

Ministerstwo Infrastruktury – Międzynarodowa Konferencja „Nowa era europejskiego transportu – wyzwania polityki TEN-T”

13.02.2025r. w Łodzi odbędzie się międzynarodowa konferencja, która organizowana będzie w ramach Polskiej Prezydencji w Radzie UE. Spotkanie to będzie stanowiło okazję do podsumowania zakończonego w 2024r. procesu rewizji sieci TEN-T oraz będzie miejscem wymiany poglądów i spostrzeżeń przedstawicieli różnych środowisk odnośnie co do przyszłości rozwoju europejskiego sektora transportu, jego globalnych powiązań, budowania odporności w różnych jego aspektach i wykorzystania infrastruktury transportowej na potrzeby podwójnego cywilno-wojskowego zastosowania. Ważnym punktem wydarzenia będzie debata nad przyszłością i efektywnością finansowania transportu w kolejnej perspektywie finansowej UE po 2027 r. Wnioski z Konferencji, będą drogowskazem w dalszej debacie nt. rozwoju polityki transportowej.

Główne tematy i zagadnienia:

 

  1. Potrzeby inwestycyjne w kontekście odnowionej polityki TEN-T i wyzwań geopolitycznych
  • nowa struktura sieci Europejskie Korytarze Transportowe, rozszerzenie sieci TEN-T na Ukrainę i Mołdawię;
  • wpływ transportu na rozwój społeczno-gospodarczy UE;
  • nowe wyzwania dla transportu europejskiego w aspekcie geostrategicznym – wojna w Ukrainie, wzmocnienie komponentu mobilności wojskowej, rozszerzenie UE, zmiana łańcuchów dostaw (Chiny i Półwysep Arabski, Korytarz Środkowy);
  • potrzeby w zakresie finansowania infrastruktury transportowej.
  1. Budowanie odpornego i innowacyjnego systemu transportowego: cyfryzacja i dekarbonizacja transportu
  • wyzwania w kontekście nowych przepisów unijnych, w tym Fit for 55, AFIR, Green Deal; 
  • kierunki transportu przyszłości – ewolucja czy rewolucja w infrastrukturze, taborze i cyfryzacji;
  • dekarbonizacja transportu a rozwiązania cyfrowe w transporcie;
  • jak planować inwestycje transportowe, aby zapewnić ich odporność na zmiany gospodarcze, społeczne, geopolityczne i klimatyczne.
  1. Wyzwania dla portów lotniczych w sieci TEN-T: zielone, bezpieczne i podwójnego zastosowania
  • dekarbonizacja lotnisk;
  • bezpieczeństwo/ochrona;
  • aspekty infrastruktury wojskowej w portach lotniczych.
  1. Efektywne finansowanie infrastruktury transportowej
  • wysoki poziom ambicji nowego rozporządzenia wobec dostępnych środków
  • dotychczasowe praktyki finansowania infrastruktury transportowej, łączenie środków publicznych z prywatnymi, środki UE na transport,
  • przyszłość finansowania infrastruktury transportowej – potrzeby / możliwości.

Źródło

 
PIARC art

Konferencja PIARC na temat dekarbonizacji dróg – Wiedeń 2025

Konferencja odbędzie się w dniach 7-9 maja 2025 r. w Wiedniu, w Austrii.

Dekarbonizacja sektora drogowego jest aktualnie w centrum zainteresowania PIARC. Temat ten będzie głównym zagadnieniem Międzynarodowej Konferencji w sprawie globalnych strategii na rzecz dekarbonizacji infrastruktury i dróg.

Austria jest liderem w działaniach na rzecz klimatu w sektorze drogowym, będąc gospodarzem tego wydarzenia, podzieli się ona swoimi osiągnięciami, poszukiwaniami innowacyjnych rozwiązań międzynarodowych w celu przeciwdziałania kryzysowi klimatycznemu. Spotkanie to będzie także okazją do poszukiwania nowych technologii i innowacji na arenie międzynarodowej.

Źródło

 
NAVOICA art

Projekt „Wsparcie oferty uczelni w zakresie rozwoju kompetencji osób dorosłych za pośrednictwem platformy NAVOICA”

Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) oraz Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego (MNiSW) podpisały umowę na realizację projektu wspierającego rozwój kompetencji osób dorosłych poprzez platformę NAVOICA. MNiSW otrzyma prawie 20 milionów złotych na finansowanie działań wspierających nabywanie kluczowych kompetencji cyfrowych, a także dostosowaniu umiejętności do kształcenia kadr na potrzeby zielonej gospodarki.

Współpraca umożliwi dorosłym nabywanie nowych umiejętności poprzez bezpłatne kursy online dostępne na platformie NAVOICA. Planowane jest przygotowanie minimum 150 kursów typu MOOC, które będą dostępne dla wszystkich, w tym dla osób ze szczególnymi potrzebami. Kursy będą odpowiadać potrzebom rynku pracy i wspierać ideę uczenia się przez całe życie.

Ministerstwo przeprowadzi nabór na opracowanie treści kursów we współpracy z uczelniami, pracodawcami i partnerami społecznymi. Kursy będą sukcesywnie zamieszczane na platformie NAVOICA, która jest ogólnopolską platformą edukacyjną z bezpłatnymi kursami online.