SEMINARIA NAUKOWE IBDIM 2025
24.06.2025 r. |
|
Zapraszamy na seminarium poświęcone nawierzchniom asfaltowym oraz działalności Zakładu Technologii Nawierzchni IBDiM, które poprowadzi dr hab. inż. Wojciech Bańkowski, prof. IBDiM, kierownik Zakładu Technologii Nawierzchni. |
|
![]() Tematem przewodnim seminarium będą nawierzchnie asfaltowe. W części wprowadzającej przedstawiony zostanie rys historyczny oraz charakterystyka nawierzchni asfaltowych. Następnie przedstawiona zostanie działalność, osiągnięcia oraz możliwości naukowo-badawcze Zakładu Technologii Nawierzchni. Wśród omawianych zagadnień znajdą się m.in. takie zagadnienia jak: recykling, projektowanie nawierzchni, nawierzchnie długowieczne, szybkie i efektywne remonty, redukcja hałasu i inne. Uczestnicy biorący udział w seminarium w sposób stacjonarny będą mogli zwiedzić laboratorium Zakładu Technologii Nawierzchni. |
|
09.00 Rozpoczęcie 09.05 - 10.00 Nawierzchnie Asfaltowe. Zakres działalności i możliwości badawcze Zakładu Technologii Nawierzchni IBDiM - dr hab. inż. Wojciech Bańkowski, prof. IBDiM 10.00 - 10.30 Dyskusja 10.30 - 11.30 Wizyta w laboratorium Zakładu Technologii Nawierzchni |
|
Wojciech Bańkowski jest absolwentem Wydziału Inżynierii Lądowej, Politechniki Warszawskiej (1998). Stopień naukowy doktora nauk technicznych w zakresie budownictwo uzyskał na tym samym Wydziale w roku 2006 za rozprawę pt. Analiza trwałości zmęczeniowej kompozytów mineralno-asfaltowych metodą konwencjonalną oraz metodą energii rozproszonej. W roku 2019 uzyskał tytuł doktora habilitowanego w dziedzinie nauk inżynieryjno-technicznych w dyscyplinie inżynieria lądowa i transport. Od początku pracy zawodowej zatrudniony w Zakładzie Technologii Nawierzchni IBDiM. Obecnie zajmuje stanowisko Kierownika Zakładu oraz pełni funkcję Przewodniczącego Sekcji Drogowej Rady Naukowej IBDiM. Działalność naukowa W. Bańkowskiego dotyczy zagadnień związanych z technologią nawierzchni asfaltowych. Prowadzone prace badawcze miały na celu uzyskanie trwałych, bezpiecznych i komfortowych dla użytkowników nawierzchni drogowych, z wykorzystaniem technologii recyklingowych, o ograniczonym wpływie na otoczenie i środowisko naturalne. Autor i współautor ponad 100 publikacji krajowych i zagranicznych, kilkudziesięciu referatów na konferencjach, kongresach i seminariach, ponad 100 prac badawczych, projektów nawierzchni i ekspertyz. Uczestnik 6 międzynarodowych i 8 krajowych projektów badawczych realizowanych przez konsorcja. Kierownik zadania w projekcie europejskim SPENS oraz kierownik projektów INNGA i rSMA2. Członek komitetów redakcyjnych i konferencyjnych, komitetów technicznych oraz recenzent publikacji i referatów.
|
|
Prosimy o zgłoszenie udziału do 23 czerwca br. za pomocą formularza rejestracji.
Miejsce Seminarium: Instytut Badawczy Dróg i Mostów
|
|
SEMINARIA NAUKOWE - ARCHIWUM | |
29.05.2025 r. | |
„Zrównoważone stacje kolejowe sprzyjające rozwojowi zielonych miast oraz włączeniu społecznemu” - dr Agnieszka Łukasiewicz![]() |
|
dr Agnieszka Łukasiewicz – jest absolwentką Akademii Leona Koźmińskiego, doktor nauk o zarządzaniu i jakości (doktorat z wyróżnieniem). Pracuje w Instytucie Badawczym Dróg i Mostów na stanowisku adiunkta. Jej zainteresowania naukowo-badawcze to holistyczne podejście do mobilności z użyciem różnych środków transportu, przy zachowaniu zrównoważonego rozwoju, mobilność w miastach, interesariusze w projektach transportowych. Brała udział w wielu projektach badawczych, zarówno na poziomie polskim, jak i międzynarodowym (w tym w Programach Ramowych 6 i 7, Horyzoncie 2020, Horyzoncie Europa, Akcjach COST). Obecnie jest zaangażowana w dwa projekty realizowane w ramach Horizon Europe w części wykonywanej przez stronę polską: FuTuRe - Świadczenie innowacyjnych usług kolejowych w celu rewitalizacji linii podmiejskich i regionalnych usług kolejowych (WP6), Rail4Cities – Nowa koncepcja dworca kolejowego, dla zielonych i integrujących społecznie inteligentnych miast. Podczas seminarium uczestnicy będą mieli okazję do dyskusji na temat możliwości przekształcania stacji kolejowych w kluczowe ośrodki życia miejskiego, łączące funkcje transportowe, społeczne i środowiskowe. Poruszone zostaną kwestie integracji różnych form mobilności, tworzenia otwartych i dostępnych przestrzeni publicznych, wdrażania rozwiązań sprzyjających ochronie środowiska oraz zaangażowania lokalnych społeczności. Projekt Rail4Cities, w skład którego wchodzi 14 partnerów z 7 krajów europejskich, wypracowuje wspólną metodologię i narzędzia, które mają pomóc decydentom w przekształcaniu stacji kolejowych w nowoczesne, zielone i inkluzywne centra miejskie. Organizatorzy zapewniają tłumaczenie symultaniczne. |
|
Miejsce Seminarium: Instytut Badawczy Dróg i Mostów |
|
Relacja z seminarium | |
14.04.2025 r. | |
„Możliwości badawcze Zakładu Diagnostyki Nawierzchni IBDiM” Tomasz Mechowski, w 1993 roku ukończył Politechnikę Warszawską, Wydział Inżynierii Lądowej. Od zakończenia studiów pracuje w Instytucie Badawczym Dróg i Mostów, najpierw w Zakładzie Technologii Nawierzchni, a później, od 1995 roku pełni funkcję kierownika w Zakładzie Diagnostyki Nawierzchni. Przemysław Harasim, absolwent Wydziału Inżynierii Lądowej Politechniki Warszawskiej. Od 2005 roku pracuje w Zakładzie Diagnostyki Nawierzchni. W latach 2009 - 2018 pełnił funkcję kierownika Pracowni Diagnostyki Nawierzchni, a od 2018 roku kieruje Laboratorium Diagnostyki Nawierzchni. Jacek Sudyka, w 1995 roku ukończył Uniwersytet Rolniczy w Krakowie, Wydział Inżynierii Środowiska i Geodezji. Od zakończenia studiów pracuje w Instytucie Badawczym Dróg i Mostów w Zakładzie Diagnostyki Nawierzchni. W latach 2001-2023 pełnił funkcję zastępcy kierownika Zakładu. Od 2023 r. pełni funkcję kierownika Pracowni Diagnostyki Konstrukcji Drogowych. Mirosław Graczyk ukończył Wojskową Akademię Techniczną w 1981 roku. W trakcie studiów równoległych ukończył także Międzywydziałowe Studia Indywidualne w systemie wyodrębnionym o kierunku naukowo-badawczym. W 1981 roku podjął pracęw Zakładzie Lotniskowym Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych w Warszawie. W 1994 roku uzyskał tytuł doktora nauk technicznych na Wydziale Inżynierii Lądowej i Geodezji Wojskowej Akademii Technicznej, z wyróżnieniem. Od 1997 roku Kierownik Zakładu Naukowo-Badawczego ITWL. Od 1998 roku pracuje w Zakładzie Diagnostyki Nawierzchni Instytutu Badawczego Dróg i Mostów. W latach 2000 - 2012 był Kierownikiem Laboratorium Diagnostyki Nawierzchni. W 2012 roku habilitował się na Wydziale Inżynierii Lądowej Politechniki Warszawskiej oraz został powołany na stanowisko profesora nadzwyczajnego w Instytucie Badawczym Dróg i Mostów. Od 2013 roku pełni funkcję zastępcy kierownika Zakładu Diagnostyki Nawierzchni. Podczas seminarium zostaną zaprezentowane urządzenia Zakładu Diagnostyki Nawierzchni IBDiM, służące do oceny stanu technicznego nawierzchni drogowych. Zostaną omówione metody badania takich cech nawierzchni, jak: równość, współczynnik tarcia, nośność, uszkodzenia powierzchniowe, hałaśliwość. Relacja z seminarium "Możliwości badawcze Zakładu Diagnostyki Nawierzchni IBDiM” |
|
17.03.2025 r. "Badania zderzeniowe urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego” - mgr inż. Michał Karkowski Michał Karkowski, w 2000 r. ukończył Politechnikę Warszawską, Wydział Elektroniki i Technik Informacyjnych. Od 2001 r. pracuje w Instytucie Badawczym Dróg i Mostów w Zakładzie Systemów Zarządzania i Telematyki. W latach 2001 – 2010 pełnił funkcję Kierownika Zespołu Telematyki a w latach 2010 – 2019 funkcję Zastępcy Kierownika Zakładu. Od 2020 r. pełni funkcję Kierownika Zakładu Systemów Zarządzania i Telematyki. Seminarium poświęcone jest zagadnieniu badań zderzeniowych urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego, takich jak bariery ochronne, poduszki zderzeniowe, konstrukcje wsporcze oraz inne elementy infrastruktury drogowej mające na celu minimalizację skutków wypadków. W ramach spotkania omówione zostaną metody przeprowadzania testów zderzeniowych, obowiązujące normy i standardy (np. EN 1317, EN 12767, MASH 2016), a także praktyczne aspekty implementacji wyników badań w projektowaniu i wdrażaniu rozwiązań poprawiających bezpieczeństwo na drogach. Relacja z seminarium "Badania zderzeniowe urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego” |
|
19.02.2025 r. "Podbudowy przepuszczalne z betonu cementowego" - dr inż. Danuta Bebłacz Danuta Bebłacz, w 1997 r. ukończyła Politechnikę Warszawską, Wydział Inżynierii Lądowej. Od 1997 r. pracuje w Instytucie Badawczym Dróg i Mostów, początkowo w Dziale Jakości i Normalizacji a następnie od 1998 r. w Zakładzie Betonu. W latach 1999-2004 pełniła funkcję Kierownika Laboratorium Betonu, a od 2004 r. Kierownika Zakładu Betonu. W 2024 r. uzyskała w Instytucie Techniki Budowlanej tytuł doktora nauk inżynieryjno-technicznych w dyscyplinie inżynieria lądowa, geodezja i transport. Na Seminarium zostały zaprezentowane wyniki pracy doktorskiej „Wpływ składu ziarnowego kruszywa na porowatość i wytrzymałość na ściskanie betonu do podbudowy drogowej”. Betonowe podbudowy przepuszczalne nie są w Polsce powszechnie stosowane do konstrukcji drogowych, ale są doświadczenia innych krajów ze stosowania takiego rozwiązania. Podbudowy te sprawdzają się przede wszystkim w konstrukcjach nawierzchni z betonu cementowego. Zapewniają one szybki odpływ wody, dzięki porowatości powyżej 15 %, są przy tym mrozoodporne. Na podstawie badań betonów o stosach okruchowych z różną procentową zawartością kruszywa grubego sformułowano zalecenia do projektowania betonów jamistych przeznaczonych na podbudowy drogowe dla ruchu drogowego kategorii ≤KR3 oraz KR4 i KR5, m.in. dotyczących doboru kruszyw do tych betonów. Relacja z seminarium "Podbudowy przepuszczalne z betonu cementowego" |