SEMINARIA NAUKOWE IBDIM 2025

 

14.04.2025 r.

 

„Możliwości badawcze Zakładu Diagnostyki Nawierzchni IBDiM”

 

 

tematyka

Podczas seminarium zostaną zaprezentowane urządzenia Zakładu Diagnostyki Nawierzchni IBDiM, służące do oceny stanu technicznego nawierzchni drogowych. Zostaną omówione metody badania takich cech nawierzchni, jak: równość, współczynnik tarcia, nośność, uszkodzenia powierzchniowe, hałaśliwość.
Uczestnicy biorący udział w seminarium w sposób stacjonarny będą mogli również obejrzeć urządzenia pomiarowe przedstawione
w prezentacjach.

 

tematyka

09.00 - Rozpoczęcie
09.05 - Ocena właściwości przeciwpoślizgowych i hałaśliwości nawierzchni drogowych - mgr inż. Tomasz Mechowski
09.25 - Pytania do prelegenta
09.35 - Badania równości i identyfikacja uszkodzeń powierzchniowych nawierzchni - mgr inż. Przemysław Harasim
09.55 - Pytania do prelegenta
10.05 - Badania ugięć nawierzchni ugięciomierzem laserowym TSD oraz rozpoznanie konstrukcji drogowej metodą GPR - mgr inż. Jacek Sudyka
10.25 - Pytania do prelegenta
10.35 - Ocena stanu technicznego nawierzchni lotniskowych i betonowych - dr hab. inż. Mirosław Graczyk, prof. IBDiM
10.55 - Pytania do prelegenta
11.05 - Wizyta w Laboratorium Zakładu Diagnostyki Nawierzchni

 

Tomasz Mechowski, w 1993 roku ukończył Politechnikę Warszawską, Wydział Inżynierii Lądowej. Od zakończenia studiów pracuje
w Instytucie Badawczym Dróg i Mostów, najpierw w Zakładzie Technologii Nawierzchni, a później, od 1995 roku pełni funkcję kierownika
w Zakładzie Diagnostyki Nawierzchni.

Przemysław Harasim, absolwent Wydziału Inżynierii Lądowej Politechniki Warszawskiej. Od 2005 roku pracuje w Zakładzie Diagnostyki Nawierzchni. W latach 2009 - 2018 pełnił funkcję kierownika Pracowni Diagnostyki Nawierzchni, a od 2018 roku kieruje Laboratorium Diagnostyki Nawierzchni.

Jacek Sudyka, w 1995 roku ukończył Uniwersytet Rolniczy w Krakowie, Wydział Inżynierii Środowiska i Geodezji. Od zakończenia studiów pracuje w Instytucie Badawczym Dróg i Mostów w Zakładzie Diagnostyki Nawierzchni. W latach 2001-2023 pełnił funkcję zastępcy kierownika Zakładu. Od 2023 r. pełni funkcję kierownika Pracowni Diagnostyki Konstrukcji Drogowych.

Mirosław Graczyk ukończył Wojskową Akademię Techniczną w 1981 roku. W trakcie studiów równoległych ukończył także Międzywydziałowe Studia Indywidualne w systemie wyodrębnionym o kierunku naukowo-badawczym. W 1981 roku podjął pracę
w Zakładzie Lotniskowym Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych w Warszawie. W 1994 roku uzyskał tytuł doktora nauk technicznych na Wydziale Inżynierii Lądowej i Geodezji Wojskowej Akademii Technicznej, z wyróżnieniem. Od 1997 roku Kierownik Zakładu Naukowo-Badawczego ITWL. 
Od 1998 roku pracuje w Zakładzie Diagnostyki Nawierzchni Instytutu Badawczego Dróg i Mostów. W latach 2000 - 2012 był Kierownikiem Laboratorium Diagnostyki Nawierzchni. W 2012 roku habilitował się na Wydziale Inżynierii Lądowej Politechniki Warszawskiej oraz został powołany na stanowisko profesora nadzwyczajnego w Instytucie Badawczym Dróg i Mostów. Od 2013 roku pełni funkcję zastępcy kierownika Zakładu Diagnostyki Nawierzchni.

 

***

Udział w seminarium jest bezpłatny po wcześniejszej rejestracji. Prosimy o zgłoszenie udziału do 10 kwietnia br.

Liczba miejsc na udział stacjonarny jest ograniczona - decyduje kolejność zgłoszeń.

W seminarium można też wziąć udział online (należy zaznaczyć tę opcję w formularzu rejestracyjnym).
Po zakończeniu rejestracji na podany adres email prześlemy link umożliwiający zdalne uczestnictwo.

 

rejst sem

 

Miejsce Seminarium:

Instytut Badawczy Dróg i Mostów
Budynek LTK - Sala Konferencyjna parter
ul. Instytutowa 1
03-302 Warszawa

 

 

 

 

 

 

 

 

 
   
SEMINARIA NAUKOWE - ARCHIWUM  
 17.03.2025 r.

"Badania zderzeniowe urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego” - mgr inż. Michał Karkowski

Michał Karkowski, w 2000 r. ukończył Politechnikę Warszawską, Wydział Elektroniki i Technik Informacyjnych. Od 2001 r. pracuje w Instytucie Badawczym Dróg i Mostów w Zakładzie Systemów Zarządzania i Telematyki. W latach 2001 – 2010 pełnił funkcję Kierownika Zespołu Telematyki a w latach 2010 – 2019 funkcję Zastępcy Kierownika Zakładu. Od 2020 r. pełni funkcję Kierownika Zakładu Systemów Zarządzania i Telematyki.

tematyka

Seminarium poświęcone jest zagadnieniu badań zderzeniowych urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego, takich jak bariery ochronne, poduszki zderzeniowe, konstrukcje wsporcze oraz inne elementy infrastruktury drogowej mające na celu minimalizację skutków wypadków. W ramach spotkania omówione zostaną metody przeprowadzania testów zderzeniowych, obowiązujące normy i standardy (np. EN 1317, EN 12767, MASH 2016), a także praktyczne aspekty implementacji wyników badań w projektowaniu i wdrażaniu rozwiązań poprawiających bezpieczeństwo na drogach.

 
  • Udział w seminarium jest bezpłatny po wcześniejszej rejestracji. Prosimy o zgłoszenie udziału do 13 marca.
  • Możliwy jest udział Online - po zaznaczeniu odpowiedniej opcji w formularzu rejestracyjnym otrzymają Państwo link umożliwiający zdalne uczestnictwo.
  • Liczba miejsc na udział stacjonarny jest ograniczona – decyduje kolejność zgłoszeń.

Relacja z seminarium "Badania zderzeniowe urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego”

 
   
19.02.2025 r.  

 "Podbudowy przepuszczalne z betonu cementowego" - dr inż. Danuta Bebłacz

Danuta Bebłacz, w 1997 r. ukończyła Politechnikę Warszawską, Wydział Inżynierii Lądowej. Od 1997 r. pracuje w Instytucie Badawczym Dróg i Mostów, początkowo w Dziale Jakości i Normalizacji a następnie od 1998 r. w Zakładzie Betonu. W latach 1999-2004 pełniła funkcję Kierownika Laboratorium Betonu, a od 2004 r. Kierownika Zakładu Betonu. W 2024 r. uzyskała w Instytucie Techniki Budowlanej tytuł doktora nauk inżynieryjno-technicznych w dyscyplinie inżynieria lądowa, geodezja i transport.

tematyka

Na Seminarium zostały zaprezentowane wyniki pracy doktorskiej „Wpływ składu ziarnowego kruszywa na porowatość i wytrzymałość na ściskanie betonu do podbudowy drogowej”. Betonowe podbudowy przepuszczalne nie są w Polsce powszechnie stosowane do konstrukcji drogowych, ale są doświadczenia innych krajów ze stosowania takiego rozwiązania. Podbudowy te sprawdzają się przede wszystkim w konstrukcjach nawierzchni z betonu cementowego. Zapewniają one szybki odpływ wody, dzięki porowatości powyżej 15 %, są przy tym mrozoodporne. Na podstawie badań betonów o stosach okruchowych z różną procentową zawartością kruszywa grubego sformułowano zalecenia do projektowania betonów jamistych przeznaczonych na podbudowy drogowe dla ruchu drogowego kategorii ≤KR3 oraz KR4 i KR5, m.in. dotyczących doboru kruszyw do tych betonów.

W drugiej części Seminarium został zaprezentowany Zakład Betonu, możliwości badawcze Laboratorium Betonu, wyniki ciekawszych prac zrealizowanych w Zakładzie, a także propozycje tematów, które chcielibyśmy podjąć w przyszłości.

Relacja z seminarium "Podbudowy przepuszczalne z betonu cementowego"