Relacja z II Międzynarodowej Konferencji „Nowoczesne nawierzchnie drogowe - recykling i dekarbonizacja” MRP’25

03 listopada  2025 r.

Konferencja MRP’25 była wydarzeniem o znaczącym wymiarze naukowym i praktycznym. Jej głównym założeniem było przedstawienie aktualnych osiągnięć w zakresie technologii recyklingu i dekarbonizacji nawierzchni drogowych, w kontekście zrównoważonego rozwoju oraz gospodarki o obiegu zamkniętym (GOZ).

Patronat honorowy nad Konferencją objęli: Dariusz Klimczak - Minister Infrastruktury, Paweł Woźniak - p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, Adam Struzik - Marszałek Województwa Mazowieckiego oraz Mariusz Frankowski - Wojewoda Mazowiecki.

Celem konferencji była wymiana wiedzy w zakresie recyklingu z uwzględnieniem doświadczeń krajowych i zagranicznych w zakresie następujących zagadnień: recykling nawierzchni asfaltowych, nawierzchni betonowych, recykling głęboki na zimno z zastosowaniem mieszanek MCE i asfaltu spienionego, wykorzystanie dodatków i materiałów odpadowych z różnych gałęzi przemysłowych jako materiałów alternatywnych, korzyści ekonomiczne stosowania recyklingu i ocena wpływu na środowisko, ze szczególnym uwzględnieniem dekarbonizacji infrastruktury drogowej - zarówno w czasie jej budowy jak i utrzymania.

Na konferencję zostało zakwalifikowanych 29 referatów, z których każdy został poddany dwóm niezależnym recenzjom przeprowadzonym przez członków komitetu naukowego konferencji. Ponadto zostały wygłoszone trzy wykłady typu keynote lecture oraz cztery prezentacje przygotowane przez przedstawicieli stowarzyszeń branżowych i przedsiębiorstw związanych z sektorem drogownictwa.

Warto podkreślić międzynarodowy charakter konferencji, na który złożyły się wykłady zaproszonych naukowców z Włoch, Szwecji i Francji oraz cztery wygłoszone referaty konferencyjne.

Konferencja „Nowoczesne nawierzchnie drogowe - recykling i dekarbonizacja” MRP’25 odbyła się w dniach 22-23 października 2025 r. w Warszawie. Uroczystego otwarcia Konferencji dokonali: dr hab. inż. Janusz Bohatkiewicz, prof. IBDiM - Dyrektor Instytutu Badawczego Dróg i Mostów, Stanisław Bukowiec - Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury oraz Mariusz Kozera, który w imieniu Adama Struzika, Marszałka Województwa Mazowieckiego, odczytał list skierowany do uczestników Konferencji.

Pierwsza sesja poświęcona była problematyce recyklingu nawierzchni asfaltowych, zarówno w ujęciu materiałowym, jak i technologicznym. Sesję prowadzili prof. Piotr Radziszewski z Politechniki Warszawskiej oraz dr inż. Karolina Pełczyńska z IBDiM.

Sesja została rozpoczęta wykładem prof. Gabriele Tebaldiego (University of Parma), który omówił zagadnienia recyklingu nawierzchni asfaltowych na zimno i na gorąco. Wystąpienie Prezes PSWNA dr inż. Eweliny Karp-Kręglickiej pozwoliło poznać uczestnikom sytuację rynku asfaltów i najbliższe perspektywy. Prof. Jan Król z Politechniki Warszawskiej omówił zastosowanie innowacyjnego asfaltu RC w mieszankach z granulatem asfaltowym, przedstawiając wyniki badań nad właściwościami mechaniczno-reologicznymi tych kompozycji. Włoskie podejście do projektowania nowych mieszanek mineralno-asfaltowych z wykorzystaniem RAP zaprezentował Francesco Giudici z firmy Mapei SpA. Sesję zakończył Abubeker Ahmed z Swedish National Road and Transport Research Institute VTI, który przedstawił wyniki badań odcinków doświadczalnych z podwyższonym udziałem asfaltu z recyklingu.

Druga sesja koncentrowała się na materiałach alternatywnych i zastosowaniu dodatków pochodzących z recyklingu w budownictwie drogowym. Sesję prowadzili dr hab. inż. Wojciech Bańkowski, prof. IBDiM i prof. Antoni Szydło z Politechniki Wrocławskiej.

Jako pierwsza wystąpiła Aleksandra Szyller-Zagrodnik z firmy PORR prezentując koncepcję mieszanki betonu asfaltowego o obniżonej emisji CO₂, wzbogaconej o włókna węglowe pochodzące z recyklingu łopat turbin wiatrowych.

Następnie Grzegorz Rolka przedstawił nowatorskie podejście PGE Ekoserwis do wykorzystania alternatywnych materiałów drogowych, podkreślając ich potencjał w kontekście gospodarki o obiegu zamkniętym.

Jakub Kamiński z Centrum Badawczo-Rozwojowego ORLEN S.A. omówił badania nad kompozycjami asfaltowymi modyfikowanymi polimerami, które wykazują zwiększoną odporność na procesy starzenia termo- i fotooksydacyjnego.

Dr inż. Krzysztof Maciejewski z Politechniki Świętokrzyskiej zaprezentował wpływ dodatku włóknisto-gumowego na właściwości reologiczne mastyksów asfaltowych, wskazując na poprawę ich trwałości i elastyczności.

Kolejnym prelegentem był Abubeker Ahmed, który tym razem przedstawił charakterystykę chemiczną i reologiczną spoiw bitumicznych modyfikowanych żywicą z oleju wysokotemperaturowego, podkreślając ich potencjał w zastosowaniach drogowych.

Jako ostatni w Sesji II wystąpił mgr inż. Artur Kowalczyk z Politechniki Świętokrzyskiej omawiając wpływ geosiatki szklanej i węglowej z recyklingu na odporność betonu asfaltowego na propagację spękań, wskazując na możliwość wydłużenia trwałości nawierzchni.

Dyskusja potwierdziła, że rozwój materiałów alternatywnych jest jednym z kluczowych elementów dekarbonizacji sektora infrastruktury.

Trzecia sesja poświęcona była recyklingowi nawierzchni betonowych oraz ocenie ich przydatności do ponownego wykorzystania w konstrukcjach drogowych. Prowadzącymi sesję byli dr inż. Piotr Przybylski z IBDiM i dr inż. Wojciech Sorociak z ORLEN Asfalt.

Prezentacja otwierająca wygłoszona była przez prof. Jana Deję reprezentującego Stowarzyszenie Producentów Cementu. Dotyczyła ona nawierzchni betonowych w ujęciu trwałości, dekarbonizacji i możliwości recyklingu. Tematem kolejnej prezentacji wygłoszonej przez dr inż. Damiana Stefaniuka (Massachusetts Institute of Technology) były prace nad innowacyjnymi w skali światowej rozwiązaniami technologicznymi w zakresie betonu cementowego przewodzącego i akumulującego prąd elektryczny.

O kryteriach oceny nośności nawierzchni betonowych w procesie ich recyklingu mówił prof. Antoni Szydło.

Następnie dr inż. Agata Kowalewska (IBDiM) omówiła technologię rubblizingu jako efektywną metodę recyklingu nawierzchni drogowych i lotniskowych, wskazując na jej zalety w kontekście skrócenia czasu realizacji inwestycji.

Jako ostatnia w sesji wystąpiła dr hab. inż. Daria Jóźwiak-Niedźwiedzka z Instytutu Podstawowych Problemów Techniki PAN, która zaprezentowała wyniki badań nad wpływem kruszywa gumowego z recyklingu na właściwości mechaniczne i mikrostrukturę zapraw cementowych.

Dr inż. Maciej Maliszewski z Instytutu Badawczego Dróg i Mostów i dr hab. inż. Dawid Ryś, prof. uczelni, z Politechniki Gdańskiej prowadzili otwierającą drugi dzień konferencji sesję IV. Tematyka sesji koncentrowała się na technologiach niskoemisyjnych, szczególnie w zakresie produkcji i wbudowywania mieszanek mineralno-asfaltowych.

Wykład otwierający został wygłoszony przez prof. Sigurdura Erlingssona (VTI), który przedstawił doświadczenia szwedzkie, ze szczególnym uwzględnieniem zastosowania materiałów odpadowych w dolnych warstwach konstrukcyjnych. Omówione zostały badania laboratoryjne i doświadczenia terenowe w badaniach przyspieszonych w skali rzeczywistej przy zastosowaniu symulatora ruchu ciężkiego HVS.

Następnie dr inż. Wojciech Sorociak omówił wpływ technologii WMA (Warm Mix Asphalt) na właściwości mieszanek mineralno-asfaltowych, wskazując na korzyści środowiskowe i technologiczne wynikające z obniżenia temperatury produkcji.

Dr inż. Mateusz Iwański z Politechniki Świętokrzyskiej przedstawił efekty zastosowania asfaltu spienionego w mieszankach z destruktem asfaltowym, produkowanych w niższych temperaturach, co ma wpływ na ograniczenie emisji i zużycia energii.

O badaniach nad wpływem dodatku włókien z recyklingu na trwałość mieszanek produkowanych w obniżonych temperaturach mówił prof. Piotr Radziszewski.

Sesję zakończył prezentacją dot. technologii recyklingu na zimno (MCE) z zastosowaniem dodatku proszku polimerowego jako modyfikatora emulsji asfaltowej mgr inż. Maciej Krasowski z Politechniki Świętokrzyskiej.

Piąta sesja obejmowała tematykę recyklingu warstw asfaltowych ze szczególnym uwzględnieniem warstw ścieralnych SMA.

Sesję prowadzili dr hab. inż. Mirosław Graczyk z IBDiM i dr inż. Jerzy Kukiełka z Politechniki Lubelskiej.

Wykład otwierający wygłosił dr inż. Mathieu Galliana (Université Gustave Eiffel), który przedstawił doświadczenia francuskie w zakresie recyklingu nawierzchni z betonu asfaltowego.

W dalszej części sesji zaprezentowane zostały trzy referaty wygłoszone przez przedstawicieli konsorcjum naukowego (IBDiM, Politechnika Gdańska, Politechnika Warszawska), które zrealizowało projekt pt. Opracowanie wytycznych powtórnego wykorzystania destruktu asfaltowego z warstw SMA do nowych warstw ścieralnych układanych w tej samej technologii. W wystąpieniach omówiono zagadnienia związane z oceną właściwości asfaltów odzyskanych z granulatów asfaltowych (dr hab. inż. Wojciech Bańkowski, prof. IBDiM), oceną jakości destruktów asfaltowych (dr inż. Mariusz Jaczewski), a także analizy wpływu uziarnienia destruktu asfaltowego na możliwości recyklingu mieszanek SMA (dr inż. Adam Liphardt). Projekt był zrealizowany na rzecz GDDKiA, a jego efektem są wytyczne techniczne, które będą wdrażane przez administrację drogową.

Ostatnia, szósta sesja była poświęcona recyklingowi głębokiemu z zastosowaniem mieszanek mineralno-cementowo-emulsyjnych (MCE) i asfaltów spienionych. Sesję prowadzili dr hab. inż. Marcin Gajewski, prof. IBDiM i dr inż. Mateusz Iwański z Politechniki Świętokrzyskiej.

Jako pierwszy wystąpił dr inż. Cezary Szydłowski z Politechniki Gdańskiej z prezentacją „Ocena parametrów mieszanek mineralno-cementowo-emulsyjnych po 10 latach eksploatacji odcinków badawczych”.

Reprezentujący Politechnikę Wrocławską dr inż. Jarosław Kuźniewski omówił metody ograniczania spękań w mieszankach MCE stosowanych w warstwach podbudowy, wskazując na znaczenie odpowiedniego doboru składników i technologii wykonania.

Mgr inż. Katarzyna Konieczna z Politechniki Warszawskiej przedstawiła ocenę właściwości lepkosprężystych mieszanek BSM stosowanych w technologii recyklingu na zimno, podkreślając ich potencjał w budowie trwałych i elastycznych podbudów drogowych.

Dr inż. Jerzy Kukiełka z Politechniki Lubelskiej, wygłaszając swoją prezentację pt. "Optymalizacja składu zapraw cementowo-piaskowych modyfikowanych drobnoziarnistym miałem gumowym ze względu na właściwości mechaniczne", zakończył ostatnią sesję Konferencji.

Uzupełnieniem sesji merytorycznych były dwie sesje posterowe.

Prezentowane postery:

  • Assessment of Polymer-Modified Bituminous Binders with Enhanced Resistance to Thermooxidative and Ozone Aging - Kamil Niemyjski, Jakub Kamiński, Mateusz Kędzierski, Centrum Badawczo-Rozwojowe ORLEN S.A.
  • Modyfikowana pozostałość naftowa do nawierzchni drogowych - Lidia Mańska, Grzegorz Makomaski, Janusz Zieliński, Politechnika Warszawska Filia w Płocku
  • Degradacja nawierzchni drogowych barierą dla wdrażania niskoemisyjnych strategii utrzymaniowych - Marcin Świtała, Maciej Maliszewski, Instytut Badawczy Dróg i Mostów
  • Ground improvement in road construction: time and implementation challenges based on a survey study - Piotr Przybylski, Marcin Świtała, Danuta Bebłacz, Instytut Badawczy Dróg i Mostów
  • Weekendowe remonty kluczem do obniżenia kosztów cyklu życia nawierzchni - Dominika Maliszewska, Maciej Maliszewski, Instytut Badawczy Dróg i Mostów
  • Silver-free low temperature curing epoxy powder coatings with antimicrobial properties - Michał Jaczewski, Urszula Paszek Sławomir Piłat, Polish Corrosion Society; Leszek Komorowski, Agnieszka Królikowska, Izabela Kunce, Damian Wojda, Katarzyna Zacharuk, Sebastian Jurczyk, Grażyna Kamińska-Bach, Bartosz Kopyciński, Road and Bridge Research Institute; Małgorzata Zubielewicz, Ewa Langer, Łukasiewicz Research Network - Institute for Engineering of Polymer Materials; Barbara Pilch-Pitera, Ewa Ciszkowicz, Rzeszow University of Technology; Michał Kędzierski, Marta Przybysz-Romatowska, Irena Grzywa-Niksińska, Łukasiewicz Research Network - Institute of Industrial Chemistry; Katarzyna Krawczyk, Fraunhofer Institute for Manufacturing Engineering and Automation IPA; Michael Hilt, Forschungsgesellschaft für Pigmente und Lacke e.V.
  • Research on the synthesis of new, bio-based adhesion promoters for UV-curable coatings - Łukasz Radosiński, Sławomir Piłat, Urszula Paszek, Polish Corrosion Society; Ewa Langer, Sebastian Jurczyk, Bartosz Kopyciński, Kinga Krawczyk, Małgorzata Zubielewicz, Łukasiewicz Research Network - Institute of Polymer Materials; Leszek Komorowski, Agnieszka Królikowska, Izabela Kunce, Damian Wojda, Katarzyna Zacharuk, Road and Bridge Research Institute; Norbert Pietschmann, Marc Entenmann, Fraunhofer Institute for Manufacturing Engineering and Automation; Michael Hilt, Forschungsgesellschaft für Pigmente und Lacke e.V.

Podsumowując, na konferencji MRP’25 przedstawiono najnowsze doświadczenia z prac badawczych i wdrożeniowych w zakresie recyklingu, dekarbonizacji i zrównoważonego rozwoju infrastruktury drogowej. Referaty ukazały interdyscyplinarny charakter problematyki, łącząc aspekty inżynierskie, materiałowe i środowiskowe z ekonomią cyrkularną i polityką gospodarczą. Wdrożenie w budownictwie drogowym zasad gospodarki zamkniętej, ograniczania emisji CO₂ i racjonalnego gospodarowania surowcami jest nie tylko innowacją, ale przede wszystkim koniecznością. Konferencja udowodniła, że tematyka budzi duże zainteresowanie, a branża drogowa we współpracy z nauką podejmuje wiele działań w tym kierunku. Wysoki poziom naukowy, obecność referatów zagranicznych oraz szeroki zakres tematyczny sprawiły, że MRP’25 stała się istotnym forum wymiany wiedzy i doświadczeń dla rozwoju nowoczesnego, zrównoważonego drogownictwa.

Instytut Badawczy Dróg i Mostów jako organizator konferencji był wspierany przez patronów instytucjonalnych i medialnych, a także firmy, które zaangażowały się w przygotowanie wydarzenia.

Patronat merytoryczny:

  • Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa,
  • Polskie Stowarzyszenie Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych,
  • Stowarzyszenie Polski Kongres Drogowy,
  • Stowarzyszenie Producentów Cementu,
  • Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego,
  • Związek Ogólnopolski Projektantów i Inżynierów,
  • Związek Przedsiębiorców i Pracodawców.

Patronat medialny:

  • Magazyn Autostrady,
  • Drogi Publiczne,
  • Rynek Infrastruktury,
  • Drogi Samorządowe
  • Inżynier Budownictwa,
  • miesięcznik IZOLACJE,
  • kwartalnik „Roads and Bridges - Drogi i Mosty”.

Partnerzy Konferencji:

  • Partner Tytanowy - ORLEN Asfalt Sp. z o.o.
  • Partner Platynowy - PGE Ekoserwis S.A.
  • Partner Platynowy - PORR S.A.
  • Partner Platynowy - Mirbud S.A.
  • Partner Platynowy - Budimex S.A.
  • Partner Srebrny - BELLATOR Maszyny Budowlane Sp. z o.o.
  • Partner Srebrny -S&P Polska Sp. z o.o.
  • Partner Srebrny - Wegarten Sp. z o.o.

Serdecznie dziękujemy wszystkim uczestnikom za aktywny udział w konferencji „Nowoczesne nawierzchnie drogowe - recykling i dekarbonizacja”. Sukces tego wydarzenia był możliwy również dzięki Państwa obecności i zaangażowaniu.

Wyrazy wdzięczności kierujemy również do naszych Patronów i Partnerów za okazane wsparcie w realizacji tego przedsięwzięcia. Z radością zapraszamy do współpracy przy kolejnych edycjach konferencji.

 

 MAT DO POB