Kampania "Bezpieczny Przejazd"

19 lipca 2023

Kampania społeczna "Bezpieczny Przejazd" to jedna z najważniejszych inicjatyw w Polsce, której celem jest zwiększanie bezpieczeństwa na przejazdach i przejściach kolejowo-drogowych.

Podstawowe założenia kampanii to:
• podnoszenie świadomości o zagrożeniach wynikających z niezachowania szczególnej ostrożności na przejazdach i terenach kolejowych,
• zwrócenie uwagi na to, jak ważne jest zachowanie szczególnej ostrożności oraz przestrzeganie przepisów ruchu drogowego,
• minimalizacja liczby zdarzeń zagrażających życiu i zdrowiu ludzi na przejazdach kolejowo-drogowych oraz terenach kolejowych,
• kształtowanie zachowań i utrwalanie postaw społecznie pożądanych.

W ramach kampanii są prowadzone m.in. warsztaty dla instruktorów nauki jazdy oraz egzaminatorów WORD, akcje prewencyjne na przejazdach, prelekcje edukacyjne w szkołach i przedszkolach. W materiałach edukacyjnych kampanii, a także w spotach telewizyjnych i radiowych przypomina się o przepisach i rozważnym postępowaniu na przejściach i przejazdach kolejowo-drogowych. Ważnym przedsięwzięciem była akcja znakowania przejazdów kolejowo-drogowych żółtymi naklejkami, na których znajdują się dodatkowe informacje pozwalające na szybką reakcję, szczególnie w sytuacji, gdy na przejeździe znajdzie się unieruchomiony samochód.

Jedną z kluczowych inicjatyw kampanii są symulacje mające uzmysłowić konsekwencje niewłaściwego zachowania podczas przekraczania torów kolejowych oraz jak małe szanse na przeżycie mają pasażerowie w starciu z pędzącym pociągiem.
W czerwcu br. PKP Polskie Linie Kolejowe zorganizowały kolejny pokaz pozorowanego zderzenia lokomotywy z samochodem.
W wydarzeniu uczestniczyła dr Agnieszka Łukasiewicz z Zakładu Systemów Zarządzania i Telematyki IBDiM.

Tym razem w demonstracji wykorzystano duży samochód osobowy (suv). Mimo, że lokomotywa poruszała się z prędkością o wiele mniejszą niż zazwyczaj, to i tak samochód znajdujący się na torach został zmiażdżony.

Po tym rozpoczęła się pokazowa akcja służb. Do pracy przystąpili strażacy, medycy, policjanci i sokiści prezentując, w jaki sposób ratuje się ofiary wypadku.

Bez nazwy 7

Szczegółowa relacja z wydarzenia

Poza zderzeniem pokazano również, jak należy się zachować w sytuacji, gdy samochód odmówi posłuszeństwa na przejeździe oraz co zrobić, żeby sforsować szlaban.

Kiedy pojazd zostanie unieruchomiony między rogatkami, kierowca powinien jak najszybciej opuścić pojazd (razem z wszystkimi pasażerami) oraz zadzwonić pod numer 112 i podać 9-cyfrowy numer przejazdu. Wtedy operator numeru alarmowego za pomocą specjalnie stworzonego łącza powiadomi służby PKP PLK, które w przypadku zagrożenia mogą wydać polecenie wstrzymania ruchu pociągów na danej trasie.

Jeżeli auto jest sprawne technicznie to jedynym wyjściem jest wyłamanie rogatki. Dzięki odpowiedniemu bezpiecznikowi w drągu rogatkowym wystarczy niewielka siła, aby rogatka została wyłamana, a kierowca mógł w bezpieczny sposób opuścić przejazd.

Po zdarzeniu należy zadzwonić na numer awaryjny z Żółtej Naklejki PLK i zgłosić zaistniałą sytuację, aby służby mogły przyjechać i naprawić mechanizm rogatki.

 

Przy tej okazji przypomniano, jak korzystać z Żółtych Naklejek PLK, na których znajdują się numery telefonów służb ratunkowych oraz indywidualny numer identyfikacyjny przejazdu.

zoltanaklejka przykladowa

Żółte Naklejki PLK są umieszczone na krzyżach św. Andrzeja lub na napędach rogatek.

Żółta Naklejka PLK ma ogromne znaczenie w podnoszeniu poziomu bezpieczeństwa i minimalizowaniu liczby wypadków. Od 1 czerwca 2018 r. do 31 maja 2023 r. operatorzy numeru alarmowego 112 odebrali ponad 27,5 tys. zgłoszeń dotyczących potencjalnych zagrożeń na przejazdach i terenach kolejowych. W 804 przypadkach wstrzymano ruch pociągów na linii kolejowej i wezwano pomoc. Przy 1 847 zgłoszeniach ograniczono prędkość jazdy pociągów, aby zapewnić bezpieczeństwo pasażerów i korzystających z przejazdów.

Więcej informacji na temat kampanii "Bezpieczny przejazd" oraz realizowanych działań można znaleźć na stronie www.bezpieczny-przejazd.pl/.

Zdjęcia, video i grafiki: www.bezpieczny-przejazd.pl

Dr A. Łukasiewicz bierze udział w dwóch międzynarodowych projektach:

FutuRe - Delivering Innovative rail services to revitalise capillary lines and Regional rail services,

RAIL4CITIES - RAILway stations for green and socially-inclusive CITIES.

Projekty są realizowane w ramach europejskiego partnerstwa Europe’s Rail Joint Undertaking. Instytut Badawczy Dróg i Mostów uczestniczy w nich dzięki przystąpieniu do ekosystemu badawczo-rozwojowego - inicjatywy PKP S.A., dzięki której uzyskano dofinansowanie na prace badawczo-rozwojowe i promocję polskiej myśli naukowej na arenie międzynarodowej. W przedsięwzięciu uczestniczy 17 podmiotów z Polski, a liderem tego konsorcjum są PKP S.A.