ugięciomierz TSD

ugięciomierz TSD

Kolejny etap zwiększania możliwości pomiarowych ugięciomierza TSD

26 lipca 2022 ugięciomierz TSD

Ugięciomierz laserowy TSD (Traffic Speed Deflectometer) to zaawansowane technologicznie urządzenie do zbierania informacji o stanie nośności nawierzchni. Jego szczególną zaletą jest efektywność działania, pozwalająca na precyzyjną i szybką identyfikację miejsc o obniżonej trwałości w konstrukcji drogowej.

W ostatnim czasie laserowy ugięciomierz TSD został wzbogacony o system pomiarowy LCMS, który umożliwia identyfikację i interpretację uszkodzeń powierzchniowych, równości podłużnej i głębokości kolein, makrotekstury oraz geometrii drogi. Dzięki szybkoklatkowym kamerom i liniowym projektorom laserowym rejestrującym obraz nawierzchni wraz z jej trójwymiarowym profilem uzyskujemy trójwymiarowy obraz powierzchni o ultra wysokiej rozdzielczości.

Badanie stanu nawierzchni może być wykonane w dzień i w nocy z prędkością 0-100 km/h zachowując w każdej prędkości rozdzielczość 1 mm! Ta szczegółowość danych uzyskiwanych w trakcie pomiaru oferuje możliwość obserwacji własności powierzchni w skali dotychczas niespotykanej.

Kontakt: Zakład Diagnostyki Nawierzchni, Jacek Sudyka, tel. +48 604 560 464, e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

Ugięciomierz laserowy TSD - Sercem systemu pomiarowego jest belka z czujnikami laserowymi zamontowana w naczepie ciężarówki w taki sposób, aby główny czujnik mierzył ugięcie w osi obciążenia, tj między kołami koła bliźniaczego. Następne czujniki umieszczone są w linii śladu koła, w ustalonych od siebie odległościach, przed i za kołem.
Pomiar polega na określeniu prędkości pionowego przemieszczenia oraz kąta ugięcia powierzchni wywołanego przez poruszającą się ciężarówkę. Różnica przemieszczeń między punktem obciążonym i nieobciążonym jest wyrażeniem aktualnego ruchu nawierzchni wywołanego przez pojazd o znanym obciążeniu. Na podstawie tych danych wyliczane jest ugięcie nawierzchni w każdym punkcie pomiarowym.

Ugięciomierz laserowy TSD 

Proces pomiarowy jest automatyczny i może go przeprowadzić jedna osoba. Pomiary wykonywane są zazwyczaj przy prędkości 60-70 km/h. Maksymalna prędkość pomiarowa wynosi 95 km/h natomiast minimalna to 35 km/h. Typowa wielkość obciążenia to 10 ton na oś, z możliwością zmiany na 7 ton i 13 ton.
Ponadto system wyposażony jest w czujniki podczerwieni do pomiaru temperatury powierzchni nawierzchni, kamerę do rejestracji obrazu pasa drogowego, czujnik laserowy do pomiaru równości podłużnej nawierzchni, WiFi i GPS oraz georadar GPR do rozpoznania konstrukcji nawierzchni.
Ugięciomierz TSD gwarantuje wysoką korelację i powtarzalność wyników. Przedstawiony obok wykres obrazuje dokładność z jaką system pomiarowy odtwarza rejestrowane na tym samym odcinku ugięcia w kolejnych przejazdach. Ta podstawowa, dla zaawansowanych systemów pomiarowych, właściwość jest niezbędna w prawidłowej i rzetelnej ocenie sieci drogowej pod kątem bieżącej nośności konstrukcji nawierzchni.